tisdag 21 maj 2013

OY Karl Fazer AB - Marjatta Metsovaaras Ros

Blev helt lyrisk idag när jag hittade denna chokladkartong klädd i tyg! Hur vacker som helst och i toppen skick. Undrar vilka läckerheter som har funnits i denna kartong...
Och var kommer tyget ifrån? kan bara gissa....tar gärna emot kommentarer.
Priset då ?.....skäms nästan...ynka 5kr!!!!!  (klicka på bilderna så blir dom större) Nu uppdaterat med info om att tyget är: Marjatta Metsovaaras Ros!

Blev mer nyfiken på asken så jag kontaktade Fazer och fick följande mailsvar: 

"Vi har en likadan ask i museiförrådet. Infobladet säger att det är fråga om
en julask från 1968. Tygbeklädda chokladaskar var mycket populära på 1960-
och 1970-talen. De såldes mest till julen men ibland gjorde man tygaskar
också till påsken. Tygaskarna såldes inte i alla butiker utan endast i de
största, t.ex. på Stockmann i Helsingfors."







13 kommentarer:

  1. Snygg! Tyget är Metsovaaras "Ros". Jag har två vägglampor från Luxus med skärmar i samma tyg :-)

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. ja, det borde du väl gilla som är "tygtokig" :)

      Radera
  3. Det står att det är ett Tampella-tyg så det ger ju något mer att googla på. Väldigt fin ask.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla....ja så långt tänkte jag inte.

      Radera
  4. Åååh så fint..jag bara gissar att den som fick asken i present måste varit mycket omtyckt..eller den som har klätt om asken måste ha förvarat värdefulla saker i den. och den som köpt asken för en femma måste vara en turgumma ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack, ja, det skulle vara lite kul att få reda på historiken.

      Radera
  5. Åååh så fint..jag bara gissar att den som fick asken i present måste varit mycket omtyckt..eller den som har klätt om asken måste ha förvarat värdefulla saker i den. och den som köpt asken för en femma måste vara en turgumma ;-)

    SvaraRadera
  6. Asken är ju den finaste jag sett. Grattis till ett unikt fynd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du. Ja, vacker är den!

      Radera
  7. Vilken underbar ask! De borde börja med tygklädda askar igen!

    SvaraRadera